wczasy, wakacje, urlop
13 maja 2012r.
Postać równie wybitna w historii i kulturze Kaszub, co frapująca; w swojej różnorodnej działalności i bujnym życiu niemal renesansowa; tragicznie nie zrozumiana przez współczesnych, co zdarza się, niestety, jednostkom nieprzeciętnym, wyprzedzającym swoje pokolenie; postać do dziś dnia będąca przedmiotem sporów, zwłaszcza w dziedzinie poglądów na stanowisko kaszubszczyzny wśród języków słowiańskich.Florian Stanisław Ceyno- wa, syn średniozamożnego chłopa ze wsi Sławoszyno w powiecie puckim, urodzony 4 maja 1817 roku, był z zawodu lekarzem, a z zamiłowania etnografem, językoznawcą, działaczem społecznym i politycznym, reformatorem. Zycie jego wyraźnie dzieli się na dwa okresy, które, stosując uproszczenie poetyckie, można by nazwać „młodością górną i chmurną" i „wiekiem męskim, wiekiem klęski". Ta młodość to. lata gimnazjalne w królewskim gimnazjum w Chojnicach, gdzie Ceynowa zapoznaje się, jako członek tajnego kółka filomackiego (patrz FILOMACI) z wielką polską poezją romantyczną, rozpalającą zarówno tęsknoty niepodległościowe, jak i utrwalającą miłość, zainteresowanie i szacunek dla rodzimej. kultury ludowej. Potem studia uniwersyteckie we Wrocławiu w latach 1841— —1843. Młody student medycyny ma jednak także zainteresowania humanistyczne, słucha więc wykładów z logiki, psychologii, a zwłaszcza filologii słowiańskiej. Ówczesny wpływ wybitnych uczonych słowiańskich, zetknięcie się z młodzieżą polską, czeską, słowacką i łużycką, ożywioną ideami słowianofilski- mi i demokratycznymi, gruntuje — na całe życie — zainteresowanie Ceynowy odrodzeniem Słowiańszczyzny, a w niej rodzimej kultury kaszubskiej, dławionej germanizacją. W tym właśnie czasie publikuje on swój pierwszy artykuł, po niemiecku: Die Germanisierung der Kaschu- ben (Germanizacja Kaszubów). Odtąd będzie stale przypominał swoimi pismami o istnieniu ocalałej części ludności kaszubskiej na Pomorzu Gdańskim i o ginących jej resztkach na Pomorzu Zachodnim, będzie pierwszym w czasach nowożytnych Kaszubą, głoszącym wspólnotę wielkiego, historycznego Pomorza. Idee swoje wiąże wówczas Ceynowa z pracą niepodległościową, z ogólnopolskim ruchem wyzwoleńczym. Pobyt w Królewcu od 1843 roku to — obok dalszych studiów — praca w tajnych organizacjach patriotycznych, kontakt z Towarzystwem Demokratycznym Polskim, z emigracją polską, przygotowania do akcji powstańczej Mierosławskiego. W roku 1846 Florian Ceynowa jest jednym z głównych organizatorów zamachu na garnizon pruski w Starogardzie, który miał być początkiem zbrojnego powstania na Pomorzu i w innych regionach kraju. Planowany zamach nie udaje się. W świetle nowych badań wolno przypuszczać, że władze pruskie zostały uprzedzone o planie opanowania koszar i miasta przez denuncjatora-zdraj- cę z Rywałdu. Rozpoczyna się ucieczka i ukrywanie się Ceynowy, za którym idzie list gończy władz pruskich, podobnie jak za innymi organizatorami powstania. Aresztowano go w lutym 1846 roku. Osadzony w Moabicie, w wyniku procesu Ceynowa — wraz z szeregiem innych rewolucjonistów, z Ludwikiem Mierosławskim i Karolem Liebeltem na czele — zostaje skazany na ścięcie toporem. Dekret królewski zmienia później tę karę na dożywotnie więzienie, z którego u- walnia Ceynowę rewolucja marcowa 1848 roku. Niepowodzenie powstania, klęska marzeń niepodległościowych, rozczarowanie tworzą moment przełomowy w życiu Ceynowy, stają się progiem aia drugiego okresu. Skoro walka zbrojna z germanizacją zawodzi, trzeba zbudować lnny program tej walki. Ceynowa szuka oparcia w 51! idei słowiańskiej, by tą drogą budzić Kaszubów i chronić ich przed zniemczeniem. Tworzy własny program kaszubski, któremu poświęca się całkowicie, gdy po uzyskaniu doktoratu osiada na stałe, jako lekarz, w Bukowcu koło Świecia. Program pracy o- światowej na Kaszubach W pewnym sensie przypomina późniejsze idee pracy organicznej polskich pozytywistów, tak jak wiele myśli i posunięć Ceynowy wyprzedza własną epokę. Tragedia Ceynowy, jako działacza, właśnie na tym między innymi polega, że był on najczęściej nie zrozumiany, osamotniony, a również przez wpływ i okoliczności jego czasów ograniczony zarówno w działaniu, jak i koncepcjach. Jego sympatie słowianofilskie współcześni komentowali dwuznacznie, oburzając się na kontakty z Rosjanami i — w tym., okresie wzmożonej nienawiści do caratu — uznając je za rusofilstwo. Artykuły Ka- szebi do Poldchów drukowane w chełmińskiej „Szkole Narodowej", a krytykujące szlachtę i kler, które nie dbają o oświatę na Kaszubach, i agitujące za zachowaniem i kształceniem rodzimej mowy stały się źródłem nowych a- taków, zwłaszcza ze względu na swoją formę. Pisane były po kaszubsku, co uznano za manifestacyjne wyodrębnienie się polityczne Ceynowy. Późniejsze, jeszcze ostrzejsze wystąpienia przeciwko szlachcie polskiej i duchowieństwu, potępiające ich pogardliwy stosunek do Kaszubów i obarczające odpowiedzialnością za ucisk i ciemnotę ludu, pogłębiły jeszcze wrogość i niezrozumienie, które towarzyszyć będzie Ceynowie w całym jego trudnym życiu. Tragedię tego wybitnego człowieka pogłębia fakt, że cała wielka praca — zarówno naukowa, jak oświatowa i zbieracka — nie trafiła do współczesnych, do tych, dla których była bezpośrednio przeznaczona, to znaczy do ludu kaszubskiego. Jakie to były książki? A więc Ksążeczka dló Kaszebów, będąca dosłownie abecadłem wiedzy, bo zawierała alfabet, liczby, tabliczkę mnożenia, przysłowia, powiedzenia kaszubskie. Kile słów o Kaszebach i iph zemi były wprowadzeniem w dawne dzieje Pomorzan. Dalej Rozmowa Polocha Z Ka- szebą. Trze rozprawę — dwa artykuły historyczne i jeden językowy, omawiający sprawę pisowni kaszubskiej. Prace o innym już charakterze, jak na przykład Doradę lekarsczić — praktyczna pozycja oświatowa. Jednym z najważniejszych wydawnictw Ceynowy był redagowany przez niego nieregularnie wychodzący „Skórb Kaszebskósłovjnskje móve" (patrz CZASOPIŚMIENNICTWO). ,ySkórb" ma wielkie znaczenie naukowe i poznawcze, dziś to biały kruk, cenne źródło wiedzy o kulturze i etnografii kaszubskiej. Nie wymieniamy tu innych prac — publicystycznych, etnograficznych, językoznawczych. Ten plon nie miał wydać owoców za życia autora. Ale już w początkach naszego stulecia zaczęto go rozumieć i oceniać. Dzieło Ceynowy podjął Aleksander Majkowski (patrz pod M), a z nim cała grupa Młodokaszubów: Dziś rola Ceynowy jako budziciela ludu kaszubsko-pomorskiego, promotora jego odrodzonej kultury, jego ambasadora w ówczesnym świecie nauki i zasłużonego badacza, jest ceniona, choć zbyt mało znana. Badają ją naukowcy i pisarze. Spośród naukowców najwięcej pozycji poświęcił Ceynowie prof. dr Andrzej Bukowski. Najwybitniejsza dotąd pozycja literacka, której bohaterem jest Ceynowa, to powieść Franciszka Fenikowskiego 7avadly zamek (patrz KASZUBY W LITERATURZE). Czytelnik znajdzie w niej wspomniane tu lata młodości górnej i chmurnej". Druga " znacznie mniej znana, gorzka, nawet zagadkowa część życia bukowieckiego doktora, który nie dorobił się fortuny, często lecząc ubogich za darmo, ani sławy u współczesnych sobie i którego w marcu 1881 roku wdzięczni pacjenci odprowadzili tłumnie na cmentarz w Przysiersku ta druga część życia czeka jeszcze na badaczy i pisarzy.